Czym są rowery crossowe?
Rowery crossowe z wyglądu mogą przypominać rowery trekkingowe, jednak różnią się od nich brakiem osprzętu, takiego jak błotniki, lampki czy nóżki. Crossy najczęściej posiadają koła o rozmiarze 28 cali i wąskie opony z delikatnym bieżnikiem. Ich ramy mają dość klasyczny kształt – męskie mają poziome górne rury, czasem opadające pod kątem, damskie natomiast wyposaża się w obniżone ramy, których celem jest ułatwienie wsiadania i zsiadania z roweru. Najczęściej wykonane są z lekkiego sztywnego aluminium. Bieżniki w crossach to najczęściej szybkie, lekko toczące się po asfalcie modele opon, ale jednocześnie takie, które dadzą sobie radę na trudniejszym terenie, na przykład w lesie. Znajdziemy tu również napęd o szerokiej rozpiętości przełożeń. Nie może oczywiście zabraknąć amortyzatorów o niewielkim skoku, które oczywiście w crossach znajdziemy.
Co jest główną zaletą „crossów”?
Przede wszystkim fakt, że jest to doskonały wybór dla osób, które chcą jednym środkiem transportu móc poruszać się jednocześnie po mieście, jak i drogach polnych oraz lasach. Kiedyś bowiem, trzeba było wybrać, co jest dla nas priorytetem – jazda po ścieżkach rowerowych, czy w warunkach „ekstremalnych” pośród błota, piasku, łąk oraz drzew. Jeżeli jazda po mieście i w lesie była tak samo ważna, to koniecznością było kupienie dwóch rowerów. Teraz na szczęście nie ma już tego problemu, ponieważ w przypadku, gdy chcemy jeździć zarówno po mieście, jak i po drogach polnych, możemy kupić rower crossowy i cieszyć się możliwością jazdy po różnego rodzaju terenach.
Zakup roweru crossowego
Jeżeli już zdecydowaliśmy się na zakup tego popularnego środka transportu, to jaki rower crossowy do 2000 zł wybrać?
Oczywistym jest, że im rower droższy, tym lepsze wyposażenie w nim znajdziemy. Jednak 2000 złotych to zupełnie wystarczający budżet na znalezienie porządnego roweru crossowego. Podczas wyboru należy w szczególności zwrócić uwagę na:
- hamulce mechaniczne (jeżeli planuje się jeździć na rowerze w wymagającym terenie niezależnie od pogody),
- opony o szerokości od 38 do 42 mm,
- napęd 3×7 bądź 3×8, pozwalający na wycieczki po górzystym terenie bądź szybką jazdę po asfalcie.
Nie ma potrzeby, aby zwracać uwagę na te tańsze elementy, których potrzebujemy, a które można bez problemu wymienić, czy dokupić. Dla przykładu – jeżeli stoimy przed wyborem pomiędzy dwoma podobnymi rowerami, przy czym jeden jest droższy i ma dzwonek, a drugi go nie ma, przez co jest tańszy, to oznacza, że za ten stosunkowo niedrogi gadżet możemy zdecydowanie przepłacić. Oczywistym jest więc, że powinniśmy wybrać ten tańszy i samodzielnie dokupić dzwonek. Dlatego zachęcam do niezwracania uwagi na takie rzeczy, w końcu bidony rowerowe i siodełka rowerowe można w każdej chwili dokupić.